sobota, 13 stycznia 2018

Zatoka Ha Long - komercyjny cud świata (Azja 2017, cz. 8/16)

Wrogo nastawieni do wszelkich form zwiedzania zorganizowanego, łamiemy się i wykupujemy dwudniową wycieczkę na Ha Long Bay. Wyjeżdżamy wcześnie rano z Hanoi, aby po prawie 4 godzinach dotrzeć do zatoki bogatej w różne formacje skalne. Dużo ludzi, dużo turystów, komercja. Mimo wszystko warto, dla samych widoków.
Wcześniej nie znalazłem informacji na temat przelotów nad zatoką, co byłoby z pewnością wielką atrakcją dla nas. Na miejscu godzinny lot dla jednej osoby kosztuje 99 dolarów. Za odpowiednio dodatkową opłatą można wsiąść na pokład już na lotnisku HAN. Więcej szczegółów niestety nie znam, ale myślę, że jest to opcja godna uwagi.

Dojeżdżamy do portu, wchodzimy na statek. Mieści się w nim 17 kabin dwuosobowych. Każda wyposażona jest w balkon, łazienkę i klimatyzację. Czyściutko, pachnąco, aż szkoda, że tylko jedna noc.

Pogoda nie rozpieszcza, jest zachmurzenie całkowite. Polecano nam zabrać "winter clothes", ale doszliśmy do wniosku, że co dla nich jest winter, dla nas jest OK. I dobrze. Długa bluza dresowa była w sam raz.

Jak widać - zatoka jest silnie eksploatowana przez różne firmy. Ceny wycieczek kształtują się od 30 dolarów za jeden dzień do 280 za dwa dni. Wszystko zależy od wielkości statku, wyposażenia i jakości jedzenia.

Podczas rejsu mamy szansę chwilę popływać kajakami. Spokojnie mogłaby to być samodzielna atrakcja na cały dzień.

Nocą się wypogadza i możemy sobie poleżeć na leżakach, obserwując gwiazdy i popijać piwko.
Nowy dzień zaczyna się wcześnie rano. O 7 śniadanie i płyniemy do jednej z jaskiń. Pogoda zapowiada się dobrze, pod koniec wycieczki prawie całkowicie się wypogadza.

Jasknia, którą odwiedzamy jest tworem typowo pod turystów. No trudno. Jednak ładnie podświetlone formacje skalne prezentują się całkiem w porządku.

W środku spędzamy godzinę. Na powierzchni wita nas piękna pogoda.

Na koniec jeszcze szybki obiad i z żalem żegnamy się z tym miejscem. Następnym razem będziemy próbowali zorganizować coś na własną rękę i przynajmniej 3 dni popływać w miejscach, gdzie statki wycieczkowe nie zaglądają.

Wracamy do Hanoi. Jest niedziela wieczór. Miasto imprezuje. Połowa centrum wyłączona z ruchu. Wokół jeziora zbierają się ludzie w grupy, grając w zośkę, ścigając się na deskorolkach, układając wieże z drewnianych klocków. Atmosfera jest niepowtarzalna. Nieznajomi, dzieci z dorosłymi, bawią się, jakby znali się kilka lat.

Swoją drogą, ktoś wie jak nazywa się ta gra, żeby kupić ją w Polsce? W Wietnami było to Aha Blocks.

Poniżej Urząd Miasta Hanoi.

Okazało się, że tego samego dnia w południe otwarto pierwszy McDonald's w Hanoi. Po wyglądzie okolicy skąpanej w konfetti, kwiatach i balonach, sądzę że musiała być niezła impreza.

Wydarzenie warte odnotowania i spróbowania.

Ceny jak w Polsce, jedzenie trochę słabsze.